Den hånande flaskan

24 Okt

 

I somras när jag och min syster var i Norge drack vi ett otroligt gott vin på en restaurang. Så där gott att en aldrig vill dricka något annat än det. På Systembolaget i Sverige fanns inget vin med sådant eller liknande namn. Dock verkade det finnas ett liknande vin på Vinmonopolet i Norge. Eftersom det inte riktigt var samma namn på flaskan vi druckit och flaskorna på hyllan bestämde vi oss för att köpa båda flaskorna, en flaska var. 

Väl hemma tyckte vi vinet borde sparas och drickas  vid något speciellt tillfälle (det var ett väldigt dyrt vin). Sagt och gjort och bestämde vi att vinet inte skulle drickas förrän vi kunde fira att vi fått jobb.

Nu visade det sig att min syster fick jobb ganska snabbt och den ena vinflaskan dracks upp någon gång i september (det smakade inte som vi hade hoppats, även om det var väldigt gott ändå).

Sedan september ligger alltså den andra vinflaskan (min flaska) kvar i mitt kylskåp. Hånar mig varje gång jag öppnar kylskåpet. Det som skulle bli ett trevligt tillskott i firandet av mitt (framtida) nya jobb har förvandlats till en konstant påminnelse om att jag fortfarande inte har något jobb. Att jag fortfarande väntar en framtid med arbetslöshet.

Kommentera

