Officiellt arbetslös

7 Nov

Första dagen som arbetslös börjar lida mot sitt slut. Förutom en inre rastlöshet (som troligtvis beror på att jag inte har någon ”vardagssyssla”) så känns allt ungefär som vanligt. Än så länge, kommer troligtvis inte ha samma känsla om en vecka.

Det är inte förrän jag tänker på att jag faktiskt är arbetslös som en konstig känsla infinner sig.  Kanske för att jag anser att ordet ”Arbetslös” är så otroligt negativt laddat. Det känns som ett enormt misslyckande att jag efter fyra års studier på universitets nivå står utan jobb. För lite erfarenhet för att få de jobb jag verkligen vill ha. Samtidigt som man gärna ska vara nyexaminerad, men då med ca 3 års arbetslivserfarenhet. Ett extremt moment 22. Hur är det tänkt att jag ska få erfarenheten om företagen inte vågar satsa?

Fler företag borde tro på ny, ung arbetskraft.  De flesta jag känner har en enorm lust att komma ut i arbetslivet och faktiskt få arbeta med det som vi utbildat oss till. Men jag tänker inte ge upp. Jag kämpar på. Jag vet att det kommer kännas motigt i vissa stunder. För till slut måste jag ju hitta någon som faktiskt vågar satsa på just mig!

Kommentera

