Att hitta motivationen

25 Sep

Motivation.  Vår drivkraft för att utföra en åtagande. Det kan vara ett träningspass, en arbetsuppgift eller en jobbansökan. Ju större motivation vi har desto större lust har vi att utföra åtagandet.

För mig är mitt åtagande jobbasökningar och det viktigt att jag känner mig motiverad i mitt jobbsökande. Att känna att jobbet jag ska söka faktiskt är ett jobb som jag vill ha. Om jag inte känner mig motiverad inför jobbet blir det svårt att konkretisera varför jag är rätt person för jobbet. Svårt för mig att sticka ut. Bland hundratals andra sökande. Men så ibland, vissa dagar händer det oundvikliga. Motivationen försvinner. Trots intressanta jobbannonser med spännande arbetsuppgifter så finner jag inte motivationen att skriva det där ack så viktiga personliga brevet. Och det är lätt att fastna där, i det motivationslösa hålet, och inte få något gjort.

För mig finns det olika sätt att hitta motivationen igen. För att få ny energi. Det kan handla om en promenad för att rensa tankarna och få lite ordning i huvudet. Men det kan också handla om att göra något kul eller omge mig med nära och kära som ger mig ny energi.

Vad gör du när du tappat motivationen? Och hur hittar du den igen?

3 svar to “Att hitta motivationen”

  1. lifeofnickan 27/09/2012 den 9:57 e m #

    Nu vet jag inte vad du har för musiksmak och det spelar kanske ingen roll men när jag behöver peppas och få motivation lyssnar jag alltid på musik som får mig glad. Oftast peppande träningsmusik (tex div remixar och liknande) och gospelmusik(om man nu gillar det). Cyklade hem från bussen i ösregn häromdagen men musiken jag hade i lurarna gjorde att jag inte brydde mig ett dugg om regnet.

    • Evelina Andersson 07/10/2012 den 12:47 e m #

      Musik är ett riktigt bra sätt för jag ska bli peppad. Musikstilen varierar väldigt för mig men det viktigaste är ändå att hitta något som funkar för en själv 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Evelina Andersson | Musik för motivationen - 27/01/2013

    […] ett par veckor sedan skrev jag om hur det är att tappa motivationen och vad jag gör för att hitta den igen. Ett sätt för mig, som jag inte tog upp då, är musik. Att lyssna på låtar som på ett […]

Kommentera

