Svenskarna och Internet 2012 – ett axplock

17 Okt

Idag släpptes den årliga undersökningen från .SE (@Stiftelsen på Twitter), ”Svenskarna och Internet 2012”. Undersöknigen innehåller intressant statistik över hur våra internet- och medievanor ser ut idag. Hela undersökningen finns att ladda ner här, den har också diskuterats flitigt på Twitter under hashtagen #soi2012.

Här är ett  axplock av vad undersökningen kommit fram till:

De vanligaste aktiviteterna på Internet

    • Till det nya hör de sociala nätverken som många besöker dagligen och ”instant messaging”, den snabbare formen av meddelanden som förra året var på nedgång men som nu finns tillgänglig på många nya ställen.
    • De sociala nätverkens expansion har stannat upp. Under de senaste fem åren har det skett en snabb expansion av de sociala nätverken, i synnerhet Facebook. För varje år har tio nya procent av befolkningen anslutit sig. Men under det senaste året har denna ökning stannat upp och antalet medlemmar är i år ungefär lika många som förra året.
    • Telefonen fortfarande det mest använda kommunikationsmedlet. 97 procent av befolkningen använder denna möjlighet. Därefter kommer textmeddelanden via e-post och SMS och långt därefter bloggar och twitter som bara används av några få procent av befolkningen.

Fortsatt ökning av mobilt internet

  • 2011 inträffade det stora genombrottet för mobilt internet med en snabbt ökande tillgång till smarta telefoner. Men från 2010 ökade andelen som använde mobilt internet från 22 till 36 procent (2011), och i år är det 54 procent av befolkningen över 12 år som använder mobilt internet.
  • De vanligaste aktiviteterna är att läsa om nyheter och väder (84%), kolla adresser och kartor (81%), sköta e-posten (74%), besöka sociala nätverk (68%) och se på videoklipp (60%). Andelen som ägnar sig åt dessa aktiviteter har ökat för varje år och med ungefär 10 procentenheter det senaste året.
  • Genombrott för surfplattan. Surfplattor, så kallade tablets, en bärbar dator med pekskärm fick sitt genombrott 2010 med Apples iPad. Idag finns surfplattor av många olika fabrikat till exempel från Asus och Samsung. Spridningen har tagit fart under det senaste året och var femte svensk (20%) använder nu en surfplatta.
  • Allt fler geotaggar. Nästan en tredjedel (30%) av de som har en smart telefon använder denna möjlighet och nästan hälften av de unga (43%). Men det är fortfarande bara 8 respektive 20 procent som gör det mer regelbundet, åtminstone någon gång i veckan. Kvinnor geotaggar oftare än män.
  • De sociala nätverken är i huvudsak privata. Majoriteten (80%) av de som arbetar och samtidigt är medlemmar av ett socialt nätverk, som Facebook, använder nätverket för i huvudsak privata ändamål. Men 18 procent blandar in kontakter även från arbetslivet och 2 procent använder det sociala nätverket enbart för arbetskontakter.

E-handeln ökar något

  • Viss ökning av e-handeln. E-handeln har stadigt utvecklats fram till idag då 84 procent av internetanvändarna (72% av befolkningen) någon gång e-handlar.
  • Appar och musik ligger i den digitala försäljningstoppen. Utmärkande för det senaste året är den omfattande handeln med ”appar” som vuxit fram i takt med att allt fler skaffat sig smarta telefoner och surfplattor.

Lämna en kommentar